facebook
לוגו ניתאי גדול

טיפול בכוויה – איך לטפל בכוויה בצורה נכונה

איך לטפל בכוויה לפעול נכון מבלי לפגוע בעצמכם

כוויה יכולה להיווצר ברגע אחד של חוסר ריכוז, לעיתים אפילו לא באשמתכם. מהסיבה הזו חשוב להבין כיצד נכון להתמודד עם כוויה, ואיך מצמצמים את הנזק שהיא מביאה עימה. זה נכון שלא תמיד נדרש טיפול מיוחד, אך גם כוויה קלה צריכה לקבל את המענה ההולם עבורה. במאמר הבא נסביר לכם איך נכון לטפל בכוויה, וכמובן מה אסור לכם לעשות עם היווצרותה. טיפול בכוויה יוביל לכך שתפחיתו באופן מהותי את הכאב, ותוכלו לראות שיפור ניכר כעבור זמן מה. נדגיש כי לא תמיד בכוחכם להתמודד עם הכוויה, יהיו מקרים בהם תהיה חובה להתפנות לקבל טיפול רפואי. אחרי שתבינו איך מטפלים בכוויה, תרגישו הרבה יותר בנוח להתמודד איתה בהתאם לכלים שעומדים לרשותכם. אולי כרגע אינכם מאמינים ביכולת שלכם לטפל בכוויה, אך זה הזמן להפוך את הקערה על פיה. הגיע הזמן שתבינו איך קבלת ההחלטות הנכונה שלכם תשתנה את כל המציאות איתה תתמודדו.

מדוע טיפול בכוויה הוא כל כך חשוב?

ישנם כאלה שיוצאים מנקודת הנחה כי הכוויה תעבור, לכן אין צורך לטפל בה. אך כאשר יורדים לעומקם את הדברים מבינים כי טיפול בכוויה הוא בגדר חובה ולא בגדר רשות. אפילו אם הכוויה נראית לכם קטנה ומינורית, אינכם יכולים להתעלם ממנה כלא הייתה. במקרה בו הכוויה לא תקבל מענה הולם, היא עשויה להחמיר ולהפוך לבעייתית. בשלבים מתקדמים הכוויה עשויה לחדור אל תוך גופכם, ומכאן הסיפור סבוך בהרבה. לכן אנו מציעים לכם להקדים תרופה למכה, ולהתמודד עם הכוויה בהקדם האפשרי. נציין כי צלקות מכוויות נשארות במרבית המקרים בשל היעדר טיפול הולם בכוויה קיימת. זה הזמן שלכם לטפל בכוויה שמטרידה אתכם, ולמנוע מצב בו תישאר לכם צלקת על העור. אל תחכו שיהיה מאוחר מדי, במקרה כזה הטיפול יהפוך להיות ארוך פי כמה.

מה עוזר לכוויה - טיפים להתמודדות נכונה

הטיפול הראשוני הוא ברוב המקרים הטיפול האפקטיבי ביותר להתמודדות עם כוויות. עוד לפני שתתפנו לקבל טיפול רפואי (במידת הצורך), יהיה עליכם להבין מה עוזר לכוויה. לא בטוח שכל מה ששמעתם לאורך השנים באמת יהיה יעיל להתמודדות עם כוויות. הגיע הזמן להעלים את כל הספקות, ולהסיר מהשולחן את סימני השאלה הנוגעים לטיפול שמביא תוצאות. הטיפ הראשון שנוכל לתת לכם הוא פשוט לשטוף היטב את מקום הכוויה במים זורמים. אל תשימו על הכוויה קרח או כל מיני דברים קרים אחרים במטרה להביא להקלה מסוימת. טיפול בכוויה ביתית על ידי מים זורמים ומעט סבון יכול להשיג את ההקלה הרצויה לכם. אם יש לכם משחה נגד כוויות, ניתן בהחלט להשתמש בה ולמרוח אותה על מקום הכוויה.

איך לטפל בכוויה? השלבים החשובים!

כפי שאמרנו ישנה חשיבות גבוהה לנקות היטב את אזור הכוויה במים זורמים ומעט סבון. זה הטיפול הראשוני שניתן יהיה לבצע על מנת להשיג הקלה מסוימת בכאב ובחוסר הנעימות. אך עליכם להבין איך מטפלים בכוויות חמורות, כאלה שלא בהכרח יפתרו על ידי שטיפה. אם תחושת הכאב משמעותית והינכם רואים החמרה, מוטב לפנות מיד לקבל עזרה רפואית. בין אם מדובר לפנייה לרופא המשפחה, לרופא תורן או אפילו פינוי למיון במידת הצורך. תזכרו כי מוטב לא לקחת סיכונים כאשר זה נוגע להתמודדות עם כוויות מכל סוג שהוא. גם אם יש לכם ספק איך לטפל בכוויה, רצוי מאוד שאת העבודה יעשה איש מקצוע מיומן. טיפול בכוויה לרוב יהיה פשוט, אך הוא דורש אבחון שלה והבנה מעמיקה ממה היא נוצרת. תזכרו כי יש לכם את הכוח לפעול כמו שצריך, ולהיות אלה שעושים את ההחלטות הנכונות.

סוגי כוויות – איזו כוויה יש לכם?

כוויה דרגה 1

מדובר על הכוויה הקלה ביותר, כזו שכל אחד מאיתנו יתמודד איתה לאורך השנים. היא באה לידיי ביטוי בפגיעה בשכבת העור העליונה, מצב פחות חמור מהמצבים האחרים. איך תוכלו לזהות כוויה מדרגה 1? היא באה לידיי ביטוי באדמומיות, בכאב קל ובנפיחות מועטה.

כוויה דרגה 2

בהשוואה לכוויה מדרגה 1 מדובר על כוויה קצת יותר רצינית, כזאת שתדרוש מכם טיפול שונה. כוויה שמוגדרת בדרגה 2 הינה כוויה שחודרת אל תוך עומק העור ועשויה להסב סכנה. היא מתבטאת בעיקר בכאב משמעותי, בשינוי גוון העור ובהיווצרות שלפוחיות.

כוויה דרגה 3

המצב החמור ביותר, במקרה של כוויה דרגה 3 חובה להתפנות לקבל טיפול רפואי. הכוויה הזו חודרת ופוגעת בשכבות העור וברקמות הנמצאות בעומקן. הדרך הכי אפקטיבית לזהות אותה היא בהיווצרות כוויה לבנה דומה לשעווה ובכאב משמעותי שאי אפשר להישאר אדישים אליו.

מה לשים על כוויה - מוצרים לטיפול בכוויות

מגוון מוצרים איכותיים לטיפול בדרגות שונות של כוויות: כוויה דרגה 1, כוויה דרגה 2, כוויה דרגה 3.

כך תתמודדו עם שלפוחית כוויה

במהלך טיפול בכוויה עליכם להכיר את כל הסיבוכים האפשריים כתוצאה ממנה. אחד מהסיבוכים המוכרים הוא הופעת שלפוחיות על העור, כאלה שעשויות להסב אי נוחות. כפי שאמרנו במצב של היווצרות שלפוחית מדובר על כוויה מדרגה 2 ומעלה, כך שאינכם יכולים להתעלם ממנה. חשוב להבין כי אסור לפוצץ את השלפוחית או לנסות להעלים אותה בכל מיני דרכים שונות. במקרה בו השלפוחית התפוצצה מעצמה, אינכם צריכים לגעת או להתעסק בה. ההמלצה האידיאלית תהיה לכסות את השלפוחית עם פלסטר או גזה כדי למנוע זיהום. רופא יכול להמליץ על שימוש במשחות שונות שמטרתן לזרז את תהליך ההחלמה, ולמנוע זיהום של המקום. אל תהיו פזיזים בכל הנוגע להתמודד עם שלפוחית כמו במקרה של טיפול בכוויות בכל סדרי הגודל.

מתי צריך להתפנות לקבל טיפול רפואי?

הרצון להתפנות לקבל טיפול רפואי הוא הגיוני, בכל זאת מדובר על מצב לא נעים. היווצרות כוויה עשויה להביא לחששות רבים, בטח אם גוון העור משתנה והכאבים הופכים לעזים. בכל שלב בו הכאב הופך להיות בלתי נסבל, מוטב יהיה לגשת לרופא על מנת שיבחן את המצב מקרוב. מעבר לכך, אם אתם רואים כי נוצרו שלפוחיות או שגוון העור הופך ללבן ישנה חובה לגשת לרופא. אנו מציעים לכם לבצע טיפול בכוויה כפי שהסברנו לכם כאן, אך בו בזמן להתפנות לקבל טיפול רפואי. אם רופא המשפחה יכול לקבל אתכם, מוטב לגשת קודם כל אליו על מנת שיבחן את המצב מקרוב. רק לאחר מכן הוא יחליט האם יש צורך להתפנות למיון או שניתן לחזור לבית.

תוך כמה זמן טיפול בכוויות קלות נותן את אותותיו?

טיפול בכוויה משתנה ואינו קבוע, בטח שלכל אחד יש את דרך הפעולה האישית שלו. מי שיטפל בכוויה בצורה מהירה ואפקטיבית יצליח לראות שיפור מהותי כעבור ימים ספורים. מצד שני מי שיתמהמה עם הטיפול בכוויה עשוי למצוא את עצמו מתמודד איתה לאורך זמן. זוהי הסיבה שבגללה הסברנו לכם מה עושים עם קוויה, ואיך נכון להתמודד איתה. לא משנה אם מדובר על טיפול בכוויות קלות או כאלה שהן מורכבות יותר. קבלת ההחלטות שלכם בזמן אמת היא זו שתקבע איך יראה הטיפול ביום שאחרי. מי שיגיב בצורה הנכונה יצליח להעלים את הצלקות ואת כל הסימנים שעשויים להישאר מאותה כוויה.

שאלות נפוצות

כשאנו ניגשים לנושא כמו כוויות, חשוב להבין שמדובר בטווח מאוד רחב של פציעות. מכוויה דרגה ראשונה ממגע קצר בסיר חם ועד כוויות מפושטות במתאר של שריפה ושאיפת גזים רעילים. אמנם חום הוא הגורם העיקרי לכוויות, אך חשיפה לקרינה, לחיכוך, לחשמל ולחומרים כימיים עלולים ליצור כוויות חמורות לא פחות.

לנוחיותכם, נחלק את המידע לכותרות משנה – כך תוכלו ללמוד על מה שרלוונטי ומעניין אתכם (…כלומר הכל)

כאשר אנו ניגשים לטפל בכוויה ניתן להיעזר בסדר השאלות הבא:
1. מה הגורם לכוויה? חום, חומר כימי מסוים, קרינה, זרם חשמלי וכד’.

2. כמה מפושטת הכוויה? כמה אחוז מהעור שלנו נפגע – האם מדובר בחלק מבודד קטן או שני גפיים וחזה? כמו כן, האם יש פגיעה באזורים רגישים כגון פנים, צוואר ואיברי מין.

3. מה דרגת הכוויה? לסיווג הדרגות בבקשה המשיכו לפסקה הבאה.

דרגת הכוויה נקבעת על פי עומק הפגיעה בעור. את העור ניתן לחלק ל-3 שכבות ובעקבות כך ל-3 דרגות כוויה מקבילות:

אפידרמיס – השכבה החיצונית ביותר, מכוסה תאים מתים שנועדו להגן על גופנו.

  • דרגה 1 – עור אדום וחם.
  • דרמיס – רקמה המכילה כלי דם וגופי חישת כאב רבים.
  • דרגה 2 – עור אדום וחם ובעל שלפוחיות. השלפוחיות יכולות להופיע מיד או לאחר מספר שעות.
  • סאב-קוטן/היפודרמיס – רקמה עשירה בתאי שומן
  • דרגה 3 – פגיעה עמוקה היכולה להופיע כלבנה, אפורה או שחורה. במקרים מסוימים אינה כואבת במרכזה עקב פגיעה חמורה בעצבי התחושה.

במקרי קיצון, בהם הכוויה ממשיכה מעבר לשכבות העור אל הרקמות הפנימיות כגון שרירים או עצמות, ניתן לכנות זאת כ”כוויה דרגה 4″.

שאלה שנשאלת תכופות היא לגבי השארות רקמת צלקת במקום הכוויה. לפני שנפרט, חשוב לציין כי ברפואה אין 100% – וכל פציעה עומדת בפני עצמה ויכולה להוביל לתוצאות שונות, ואנו לא מבטיחים תוצאה זו או אחרת למקרה הפרטי.
ברוב המקרים, כוויות דרגה 1 וכוויות דרגה 2 שטחיות (שאינן עמוקות), לא משאירות צלקת. כוויות דרגה 2 עמוקות וכוויות דרגה 3 עלולות להשאיר צלקות בדרגות חומרה שונות.

כוויות יכולות להוות סכנה של ממש! כוויה נרחבת יכולה לגרום לאובדן חום משמעותי מהגוף וחשיפה למזהמים. ניקוב שלפוחית אינו מומלץ ואסור מחשש לזיהום משני. כוויות חמורות ונרחבות לעתים אינן משתקמות מעצמן ויש אפילו צורך בהשתלות עור – פרוצדורה רפואית מיוחדת שבישראל מספר מומחים חשובים בתחום (מקור לגאווה!).

מיד לאחר הכוויה, קודם כל למנוע את החשיפה לגורם הכוויה. בנוסף, יש לחשוף את האזור מבגדים ותכשיטים.
לאחר מכן, ניתן לקרר את המקום בעזרת מים פושרים או צוננים, רצוי זורמים, במשך של כ-5 דקות. רצוי לקרר את המקום עד להרגעה בכאב ולא לוותר על קירור נאות לעצירת התפשטות הכוויה – דבר שלא מעט מאיתנו חוטאים בו בקביעות. לא מומלץ להשאיר את הכוויה בתוך מים זמן רב.
חלופה טובה לכך היא שימוש בגזה או מגבת נקייה רטובה על הפציעה לחצי שעה.

מה לגבי קרח? אנחנו לא ממליצים על שימוש בקרח ישיר על העור מאחר ויכול להחמיר את הפציעה ואף להגביר את הכאב.
בכוויות חמורות, נרחבות, אזורים בעייתיים או כל מאפיין חריג אחר – חובה להתייעץ עם מוקד רפואי או שירותי מגן דוד אדום.

קודם כל חשוב מאוד לא למרוח שמן או מים על הכוויה כמו שהרבה נוטים לחשוב, אתם יכולים למרוח משחות מקלות כמו: אלוורה.

או מוצרים המכילים קלנדולה: הקלנדולה (ציפורני חתול) היא יכולה לסייע בהרגעת המקום וגם מסייעת לריפוי ואיחוי העור.

מה הלקח הכי חשוב לזכור להמשך?

הטיפול הטוב ביותר הינו מניעה, מניעה ועוד מניעה!
בעבודה עם חפצים חמים, במיוחד בקרבת ילדים ואפילו בחשיפה לשמש – חשוב להקדים כפפה לכוויה (או קרם הגנה…).

מה קורה במקרה של חשיפה לאש או לשריפה?
מקרים אלו משמעותיים ושונים לעתים קרובות באופיים. אנו ממליצים בחום לקרוא את הפרק המיועד כדי לא לפספס מידע מעניין ומציל חיים.

המשך קריאה מהנה ותשמרו על עצמכם (:

קפיצה לתוכן מעניין

בואו ללמוד יותר! הצטרפו לקורסים שלנו ברחבי הארץ: 054-2444533

נשמח לשמוע ממכם
רוצים ללמוד יותר? להזמין סדנא אליכם לבית או להגיע אלינו לכיתות הלימוד ברחבי הארץ?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עזרה ראשונה לרופאי שיניים

קורס עזרה ראשונה לרופאי שיניים הינו חשוב במיוחד שהרי שלל מצבי חירום יכולים לצוץ תוך כדי טיפול שיניים שגרתי. לכן, רופאי שיניים נדרשים לעבור קורסי עזרה ראשונה על בסיס קבוע כדי להחזיק בידע העדכני ביותר.

הקורס אותו עוברים הרופאים מחולק ל2- סוגים, ותלוי האם מדובר ברופא שיניים כירורג המטפל בהרדמה, או רופא מרדים
בלי קשר, או לא:

  1. קורס עזרה ראשונה סטנדרטי.
  2. קורס ACLS.
היכן עוברים את הקורס?

אנו בחברת ניתאי מציעים לכם 2 אפשרויות לנוחותכם:

  • הגעת מדריך עד אליכם למרפאה – חוסכים זמן ונסיעות ומקבלים מחיר משתלם במיוחד לכל צוות המרפאה
    (בהזדמנות זו יוכל המדריך לבדוק שתיק העזרה ראשונה שקיים אצלכם במרפאה עדכני ואין בו ציוד פג
    תוקף).
  • הגעה לקורסים שלנו ברחבי הארץ – יוכל להתאים בעיקר לרופאים ללא צוות רחב העובדים לבד.

מי צריך לעבור?: רופא שיניים, שינניות וסייעות.

מקבלים תעודה?

בהחלט. מוכרת ומאושרת.

מלאו את הטופס לשמיעת פרטים נוספים ללא התחייבות!
Call Now Button
×

Hello!

Click one of our contacts below to chat on WhatsApp

× איך אפשר לעזור?